keskiviikko 8. lokakuuta 2025

Liite 2

Vaihtoehtoiset rytmit peruskiven juhlaan

1. Vuosittainen rytmi

• kesäloman kolme viimeistä päivää, juuri ennen uuden lukuvuoden alkua.

• kolme päivää lukuvuoden keskellä, esimerkiksi joulun ja pääsiäisen välinen puoliväliloma.

Kolmen päivän viimeinen päivä voisi olla ”koulu”maanantai, jolloin oppituntien sijaan järjestetään sisäistä koulutusta.

Tämä antaa opettajille ylimääräisen päivän lepoon ja rentoutumiseen.

• Päivä lukuvuoden lopussa ennen pitkän kesäloman alkua. Ehkä jopa viimeinen koulupäivä.

Kahden vuoden aikana Waldorf-opettajien alkuperäisen koulutuksen henkinen sisältö heräisi eloon vanhempien ja opettajien yhteisössä ja vahvistuisi vuosi vuodelta.

2. Kuukausirytmi: antropologiset tutkimukset

Steinerin ihmiskuvan ja siitä johtuvien kasvatusmenetelmien omaksumisen lisäksi on myös tarpeen tutkia vakavasti Steinerin omien tutkimusten tuloksia, jotka hän esitti vuonna 1919 erittäin tiiviissä muodossa. Lähes sata vuotta myöhemmin moderni lääketiede vahvistaa yhä enemmän Steinerin ajatuksia.

Opettajalle tämä on haaste, johon hän tuskin pystyy vastaamaan. Kuinka hän voisi löytää aikaa tutkia työnsä antropologista taustaa päivittäisen työnsä (opettaminen, valmistautuminen, korjaaminen, vanhempien ja oppilaiden kanssa keskusteleminen, koulun johtamisessa auttaminen) jälkeen? Siitä huolimatta hän käyttää paljon aikaa pohtimaan, mitä on oppinut Steinerin antropologiasta. Opettajat voisivat kertoa toisilleen, mitkä aiheet heitä tällä hetkellä kiinnostavat, mitkä asiat näyttävät toimivan heidän oppitunneillaan ja mitkä ovat edelleen hämmentäviä. Ajoittain voi olla hyvin rikastuttavaa kuulla muiden ihmisten kertovan antroposofian tietyistä osa-alueista, joita he ovat tutkineet, olipa kyse sitten niin sanotusta rubiconista, hyppäämiseen tarvittavien lihasten kehityksestä, makro- ja mikrokefaliasta tai unen ilmiöstä. Waldorf-koulun opettajille ja vanhemmille voi olla inspiroivaa osallistua säännöllisesti luennoille, jotka käsittelevät tutkimuksen uusimpia tuloksia.

Tämä palvelee useita tarkoituksia, kuten tarvetta muodostaa ja kehittää omia ajatuksia, tarvetta vaihtaa ajatuksia kollegoiden kanssa sekä osallistua aitoon tieteelliseen tutkimukseen.

3. Viikoittainen rytmi

Yleisen antropologian lisäksi antroposofisessa opetuksessa on myös erityinen antropologia: se koskee jokaisen lapsen rakenteen arvoitusta. Yhdessä koululääkärin kanssa opettajan tehtävänä on ymmärtää mahdollisimman tarkasti yksittäisten lasten erityispiirteet ja erityisominaisuudet. Viimeisen kymmenen vuoden aikana Waldorf-koulujen piirissä on tehty paljon työtä tällä alalla, ja siitä on julkaistu erittäin hyviä artikkeleita. Tämän idean toteuttaminen viikoittaisessa työryhmässä voi olla erittäin hyödyllistä. Eräässä koulussa opettajat pitävät viikoittaisen pedagogisen kokouksen ryhmissä, joissa kukin ryhmä tarkastelee tarkasti yhtä tiettyä oppilasta, jotta he voivat oppia tuntemaan ja ymmärtämään häntä paremmin, eli neljää tai viittä oppilasta viikossa.

Samalla tämä tarkoittaa, että opettajat kouluttautuvat yhdessä viikko viikolta ymmärtääkseen oppilaitaan. He kokoavat havaintojaan ja kukin tuo oman panoksensa kokonaiskuvaan. He pyrkivät syvempään antropologiseen ymmärrykseen (lapsesta) ennen kuin sopivat toteutettavista toimenpiteistä. Nämä toimenpiteet pannaan täytäntöön ja arvioidaan myöhemmin. Kaiken tämän kokeminen (viikoittain työryhmissä) on tärkeää paitsi opetustyössä myös sosiaalisen rakenteen kannalta.

4. Päivittäinen rytmi

Vuonna 1920 Rudolf Steiner kannusti opettajia meditoimaan päivittäin jotakin hänen antropologisten ajatustensa osa-aluetta.

Tämän tarkoituksena oli stimuloida eräänlaista henkistä sulatusprosessia, joka antaisi opettajalle henkistä ravintoa työhönsä:

"Se, mikä todella tekee meistä opettajia, on meditointi tämän ihmiskuvan parissa. (...) Meistä tulee niin rikkaita ajatuksissamme ja tunteissamme, että ideat vain virtaavat meistä. Meditoi illalla tämän ihmiskuvan parissa, ja seuraavana päivänä sinulla on kaikki inspiraatio, jota tarvitset työhösi. Näette, mitä teidän on tehtävä Billy Smithin kanssa ja että hänen vieressään istuva tyttö tarvitsee jotain muuta. Sanalla sanoen, te yksinkertaisesti tiedätte, mitä teidän on tehtävä kussakin erityistapauksessa.”

Meditoinnin prosessissa opettajasta tulee ”henkeä kerjäävä" henkilö. Tunne, että muutkin ihmiset ovat tässä mielessä kerjäläisiä, tuo hänet paljon lähemmäksi kanssaihmisiään.

On sanomattakin selvää, että jokainen yksilö valitsee tämän meditatiivisen työn vapaasta tahdostaan.


Nyt meillä on neljä vaihetta ja neljä rytmiä Waldorf-kasvatuksen sisäisen ytimen vahvistamiseksi, jota voidaan kutsua sen ainutlaatuiseksi piirteeksi:

• Vuosittainen peruskiven juhla

• Kuukausittainen antropologisen tutkimuksen rytmi

• Viikoittainen soveltavan antropologian rytmi (lapsen tarkka havainnointi)

• Päivittäinen meditaation rytmi



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mukavaa kun annat palautetta ja kerrot ajatuksistasi!