keskiviikko 8. lokakuuta 2025

Epilogit

Toisen painoksen epilogi

Tämä kirja suunniteltiin alun perin neliosaisen sarjan viimeiseksi osaksi, joka käsittelee Waldorf-opetuksen neljää pilaria:

Ensimmäinen pilari on Waldorf-kasvatuksen antropologian tutkiminen: miten työskennellä Steinerin kehittämän tunnetun antropologian parissa, erityisesti kasvatuksen alalla. Se tarkoittaa ensinnäkin tieteellisen perustan työstämistä ja toiseksi meditatiivista lähestymistapaa.

Toinen pilari, joka johtaa antroposofian yleisestä tutkimuksesta, on ymmärrys yksittäisten lasten konstituutiosta. Mitkä ovat ne antropologiset näkökohdat, jotka auttavat meitä ymmärtämään oppilaidemme konstituutiota, jotta voimme auttaa ja kannustaa heitä kehittämään koko potentiaaliaan?

Waldorf-opetuksen kolmas pilari koskee oppituntien sisältöä ja sen vaikutusta oppilaisiin. Kuinka voimme parantaa ymmärrystämme opetuksemme vaikutuksesta ja opetustavastamme?

Neljäs pilari koskee opettajien keskinäistä yhteistyötä sekä yhteistyötä vanhempien kanssa. Tämä kirja käsittelee yhteistyön keskeistä näkökohtaa, nimittäin kollektiivista koulun johtamista.

Koska Saksan Waldorf-koulujen liitto valitsi vuonna 2012 teemaksi ”itsehallinnon”, aikaistin neljännen osan julkaisua ja tarjosin sitä yhtenä puheenvuorona käytäviin keskusteluihin. Onneksi 2 000 kappaleen ensipainos myytiin loppuun yhdeksässä kuukaudessa.

Toista painosta varten kirja on tarkistettu. Suuri osa eri tahoilta saamastani palautteesta on sisällytetty kirjan loppuun liitettyihin huomautuksiin.

”Sole Responsibility” on nykyisiä rakenteita kritisoiva, mutta silti tulevaisuuteen suuntautunut teos. Tulevaisuuteen katsomalla en kuitenkaan halua unohtaa ihmisiä, jotka ovat tehneet tärkeää työtä menneisyydessä. Huolimatta siitä, kuinka paljon olen kyseenalaistanut perinteisiä rakenteita ja vaatinut muutosta tässä kirjassa, haluan silti ilmaista kiitollisuuteni ensimmäisen sukupolven Waldorf-opettajien työstä. He olivat niitä, jotka lopulta tekivät Waldorf-kasvatuksesta maailmanlaajuisen liikkeen! Se on valtava saavutus, ja henkilökohtaisesti voin sanoa, että kaikki myöhempi työmme on tehty näiden jättiläisten hartioilla. Ensimmäisen sukupolven opettajat olivat intohimoisia Waldorf-opetuksen suhteen ja elivät ihanteen puolesta, jossa koulua johdetaan yhdessä veljeyden ja vapauden hengessä. He eivät salanneet, että tämän ihanteen saavuttaminen olisi vaikeaa. Olen kiitollinen siitä, että voin olla heidän kanssaan yhtä mieltä yhteisestä tavoitteesta.

Haluan myös kiittää kaikkia ihmisiä, jotka ovat lempeästi ja kärsivällisesti vaatineet, että esittelen kirjassa kuvatut tapahtumat osana suurempaa kokonaisuutta.

Kiitokseni kuuluvat myös niille, jotka tarkastelivat kriittisesti kirjan eri versioita sen kirjoittamisen aikana.

En olisi voinut toivoa intensiivisempää ja rakentavampaa kritiikkiä.

Sydämellinen kiitokseni kuuluu myös entiselle kustantajalleni Joseph Morelille. Hänen osaamisellaan, yhteyksillään ja epäitsekkäällä tuellaan hän auttoi minua perustamaan tämän kirjan kustantajan, Stratosverlagin.

Lopuksi haluan kiittää kääntäjääni Geoff Hunteria, joka on opettanut englantia Freie Waldorfschule -koulussa Bremenissä (Saksassa) yli 40 vuotta. Yhteistyömme oli loistava esimerkki tämän kirjan periaatteiden soveltamisesta: vastuusta ja luottamuksesta. Keskustelimme käännösasioista perustavanlaatuisen sopimuksen pohjalta: minä luotin hänen osaaviin käsiinsä, ja hän vastasi lopullisista päätöksistä: yksin. (sole responsibility)





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mukavaa kun annat palautetta ja kerrot ajatuksistasi!