Ensimmäisen
steinerkoulun opettajat olisivat pudistelleet noloina ja kauhuissaan päätään,
jos heidän olisi pitänyt käyttää kokouksissa äänestyskäytäntöä. Eikä syyttä,
sillä enemmistön päätös on aina kaksipiippuinen asia. Sen käyttämisessä on kuitenkin yksi hyvä puoli; se päättää
loputtoman väittelyn, mutta vaatii myös hintansa. Usein sitä hintaa ei kuitenkaan huomata.
Nykyajan demokraattisissa valtioissa enemmistön päätösvalta on jo sisäistetty
käytäntö, jopa niin, että siitä on tullut meille sokea piste.
Demokratiasta puhuttaessa meidän on ensin
selvitettävä eräs sekaannus sitä koskien. Seuraavassa en kritisoi demokratiaa,
mutta yritän selventää sitä käsitteenä, sillä enemmistön päätösvalta sekä
demokratia ovat eri asioita,vaikkakin niistä puhutaan usein samana asiana. Jos
päätämme esimerkiksi oppilaiden kanssa asioista, emme päätä demokraattisesti
vaan itseasiassa toimimme demokraattisella tavalla antamalla enemmistön päättää
sen sijaan että yksi henkilö päättää kaikkien puolesta. Demokratiahan sanana
tarkoittaa itseasiassa kansan ääntä kuninkaan äänen sijasta. Demokratiaa
käytetään kuitenkin usealla eri tasolla, esimerkiksi valtiollisella- (macro democracy),
yritys ja yhteisö- (mesodemocracy), sekä henkilökohtaisen elämän tasolla (micro
democracy). Toimivia käytäntöjä ei
välttämättä voi tasojen välillä siirrellä vapaasti, ja tässä tekstissä
käsitellään vain mesotasoa, eli yhteisödemokraatista päätöksentekoa.
Koska enemmistön
päätösvalta valtiollisella tasolla on totuttu käytänne asioiden hoitamisessa, olemme
unohtaneet sen ongelmakohdat mitä tulee yhteisöllisen tason päätöksiin tällä
tekniikalla. Kun osallistujat keskustelevat asioista, he tuovat
puheenvuoroissaan esille oman elämänkokemuksensa ja toiveensa sekä
kiinnostuksensa aiheet sekä siihen mennessä oppimansa asiat. Samat ajatukset
eri ihmisten kertomina voivat olla täysin erilaiset. Kun asiasta äänestetään,
henkilöstä tulee kuitenkin vain numero paperilla ja kaikki äänet ovat
samanarvoisia lopullisessa laskennassa. Oikeassa elämässä tilanne on kuitenkin
eri, sillä henkilöllä jolla on vain vähän tietoa ja kokemusta käsiteltävästä
aiheesta ei ole siinä tilanteessa samanarvoinen kommentoija, kun henkilö, jolla
on laaja ihmistuntemus ja kokemus. Lisäksi on eri asia, jos mietitään koko yhteisön
hyväksi toimimista tai jos kanta tuodaan esille itsekeskeisessä mielessä. Nämä
asiat eivät tule huomioiduiksi äänten laskennoissa.
Rudolf Steiner
sanoi "Minuus haluaa tulla tasa-arvoiseksi, itsenäiseksi. Mutta kun henkilö
hyväksyy parlamentarismin, hän tuhoaa minuutensa kun hänen omasta tahdostaan
tulee pelkkä äänestyksen ääni. Minuus loppuu sillä hetkellä kun yksilön
tahdosta tulee ääni. Äänestämällä hän tappaa elävän sielussaan." (Ja tässä Steiner ei kritisoi parlamentarismia, vain äänestämistä).
Yksinkertaistettuna: äänestäminen häivyttää yksilön. Tätä ei useinkaan huomioida, sillä vaikka tänä päivänä emme
puhu kuoleman prosesseista äänestämisen yhteydessä, emme voi kieltää sitä
tosiasiaa, että yksilöt muuttuvat pelkiksi numeroiksi kun äänestystulokset
lasketaan.
Samalla tavalla
kun käytämme mikroskooppia nähdäksemme bakteerin todellisen muodon, voimme
äänestämiskäytäntöä tutkimalla huomata sen henkilöä vähättelevän luonteen.
Ihmiset eivät ole numeroita eivätkä halua itseään kohdeltavan sellaisena. Me hyväksymme tämän, mutta samalla menetämme hiukan yksilöllisyydestämme.
Siksi äänestäminen on käytännöllistä, mutta ei ideaali toimintatapa. Makrotasolla on hyvinkin mahdollista äänestää monista asioista
onnistuneesti, mutta keskitasolla äänestäminen voi olla käytännöllistä, mutta
ei tyydyttävää, sillä se ei palvele henkilöä kokonaisuutena. Luultavasti tästä
syystä se tulee myös jäämään historiaan toimimattomana, yksilöllisyyttä
vähentävänä päätöksentekomuotona. Friedrich Schiller kuvaa kirjoituksessaan ’Demetrius’(1805)
äänestämiskäytäntöjä huonoina sillä ’vaihtoehtoja tulee punnita, ei laskea
niitä’. Tämä on täysin uusi ajattelutapa
totuttuun verrattuna, mutta samalla mahdollinen tulevaisuuden viisaus.
Tiivistettynä
- Yhteispäättämisen
ideaali johtaa yleisesti yksilön vähenevään vastuuntunteeseen.
- Jos halutaan
tehdä tärkeitä päätöksiä yhdessä, kolme asiaa on huomioitava; kaikkia
vaihtoehtoja täytyy olla aikaa miettiä, on nostettava esiin inspiroivia ideoita
jotka vakuuttavat kaikki, sekä muun muassa täytyy olla kyky asettaa oma etunsa
viimeiseksi. Kun nämä kolme osa-aluetta päätöksenteossa puuttuu, yleensä
päätetään enemmistön tahdon mukaan.
- Kun äänestetään enemmistön mielipide, ei ole väliä kuka on mitäkin mieltä asiasta. Yksilölliset erot ja osaaminen jätetään huomiotta.
Kun henkilöllä on
vähemmän vastuuta ja hänen erityiset osaamisalueensa jätetään huomaamatta, on
löydettävä vaihtoehtoisia tapoja päätöksentekoon. Edellä kuvatulla tavalla
toimiva yhteisö ei toimi parhaalla mahdollisimmalla intensiteetillä. Kekseliään yhteisön sijasta se vaikuttaa
enemmänkin keskiaikaiselta klaanilta. Jotain parempaa on oltava olemassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti