Yleisin steinerkoulujen
johtamistapa on ollut päätösten
tekeminen yhdessä. Tällaisessa yhteishallinnon muodossa on useita isoja
heikkouksia ja yksi yli muiden: epäselvyys vastuusta. Sanassa 'vastuu' on jotain
yhteneväistä sitoutumisen sekä toimimisen kanssa ja ryhmässä nämä määreet
vähenevät, kuten seuraavassa osoitan.
Ranskalainen
insinööri Maximillian Ringelmann tutki 1800-luvun lopussa hevosten vetovoimaa
ryhmässä sekä erikseen, ja hänen tuloksensa osoittivat yllättäen, että kahden
hevosen prosentuaalinen vetovoima ei ole kaksinkertainen yhteen nähden, vaan
jää vähäisemmäksi. Tutkiessaan asiaa pidemmälle ihmisten avulla, hän huomasi
saman ilmiön toistuvan; kun samaa työtä tekee useampi henkilö yhteistyössä,
jokainen heistä tekee itseasiassa vähemmän työtä kuin he tekisivät yksin, ja
näin ollen lopputulema ei ole 100% parempi mitä enemmän henkilöitä on tekemässä
työtä, vaan itseasiassa heikompi. Ilmiötä
kutsutaan sosiaaliseksi vetelehtimiseksi, ja sitä on tutkittu 1970-luvulta
saakka. Tutkimukset ovat osoittaneet, että sosiaalista vetelehtimistä ei
tapahdu vain fyysisessä työssä, vaan myös kokouksissa. Mitä isompi ryhmä, sitä
vähemmän yksilö osallistuu. Tällä on myös tärkeä osa vastuu asioissa, sillä ’kun olemme ryhmässä, me emme ainoastaan suorita heikommin vaan myös otamme
vähemmän vastuuta ja piiloudumme ryhmän ratkaisujen taakse…’
Steinerkoulujen kokoukset voivat olla kylmäävä
osoitus tieteen totuudesta tässä asiassa. Opettajat harvemmin kantavat täyttä vastuuta tehdyistä
päätöksistä, sen sijaan he ovat yhteisesti vastuullisia ja näin ollen loppujen lopuksi kantavat vain
pienen osan lopullisesta vastuusta. Tällä tavalla toimiminen on helppoa ja
mukavaa. Yksilön ei tarvitse tuntea sitä vastuun taakkaa jota hän tuntisi jos
olisi itsenäisesti tehnyt päätökset. Itseasiasiassa harva henkilö
steinerkoulussa olisi valmis vastaamaan yksin (esimerkiksi henkilöstöasioista). Yksilön vastuu koko asiaan! Useimmat ihmiset sanovat: 'en halua päättää tätä asiaa yksin... meidän täytyy jakaa vastuu'. Tämä
ajatustapa vähentää jokaisen henkilökohtaista vastuuta päätöksistä. Sitä
pidetään jopa veljeyden alueena, koska teemmehän päätökset yhdessä. Steiner
kuitenkin sanoi; ’Jokaisen teistä täytyy olla täysin vastuussa', ja vaikka
hän puhuikin opettamisesta, tulisi koulun olla yksikkö, joka kaikissa toiminnoissa
luottaa jäseniensä vastuullisuuteen. Täydellinen vastuu opettajuudessa, mutta
ei koulun muissa toiminnoissa on toimimaton yhtälö.
Aito yhteistyö
toimii eri tavalla. Jos mietitään jousikvartettia orkesterissa, on selvää,
että jos jokainen soittaja ei soita täydellä intensiteetillä ja vastuulla, muut
joutuvat ongelmiin. Kvartetin soittaja ei soita itselleen, vaan koko teosta ja
orkesteria varten ja hänen epäonnistumisensa heikentää koko yhteistä teosta.
Kysymys onkin, jos koulua johtaa suuri ryhmä, kuinka saamme kaikki vastaamaan
päätöksistä 100%:sti? Sillä jos otat vastuun, otat sen 100%:sti. Todellisuudessa olemme tästä kaukana. Päätösten tekeminen yhteisesti kun vähentää
vastuun tunnetta ja henkilöiden itsenäinen vastuullisuus vähenee.
Suurin ongelma
yhteisjohtajuudessa on siis vastuun väheneminen, ei niinkään toiminnan
puuttuminen, josta usein valitetaan. Lisäksi valitetaan että uudistukset
kestävät kauan ja hyvät tulokset puhutaan palasiksi, ja että usein pystytään yhteisymmärryksessä
päättämään vain asioiden vähimmäisedellytykset. Asioiden käsittelyyn kokouksissa laitetaan
paljon aikaa ja energiaa, vaikka tulokset olisivatkin hyvin heikot ja ajan
voisi käyttää hyödyllisemmin luokkahuoneessa. Lisäksi usein hankalat asiat
lakaistaan maton alle. Usein tämä johtuu juuri vastuun ottamisen puuttumisesta.
Useimmissa tapauksissa on kyse vastuun vähenemisestä. Esimerkki: Eräs toistuva
valituksen aihe on opettajien poissaolo kokouksista. Jos opettajat kokisivat
samaa vastuullisuuden tunnetta kokouskäyttäytymisessään kuin omien
oppituntiensa suunnitelemisessa tai tuntien pitämisessä, kävisivät he
mielellään koulun johtamista käsittelevissä kokouksissa. Mutta kokouksissa opettajilla ei yksinkertaisesti ole samaa vastuun määrää kuin luokkahuoneessa. Jos opettajat eivät siis kokouksissa käy, voi se johtua sosiaalisesta vetelehtimisestä ja
vastuullisuuden tunteen puuttumisesta.
Tämä onkin ongelman ydin. Opettajia ei voi
rangaistuksin tai valituksin saada osallistumaan kokouksiin samalla vastuuntunnolla jolla he
menevät luokkaansa, tietäen, että jos he eivät mene luokkaan, oppituntia ei ole
ja opetusta ei tapahdu. Mutta kokouksessa on 43 muuta opettajaa, jotka voivat
vastata tärkeistä päätöksistä ihan hyvin. Yhteisön yhteisjohtamisesta tuleekin sitä,
että joku toinen hoitaa esimerkiksi koulun johtamisen.
Kollegoiden
osallistumattomuus ei siis johdukaan työn vieroksumisesta vaan
vastuun väistelemisestä. Tätä ei kuitenkaan tulee pitää vähäpäitöisenä seikkana.
Itseasiassa tällainen työskentely saattaa jopa sairastuttaa, sillä on
luonnollista saada asioita tehtyä ja ottaa toimistaan vastuuta, eikä suinkaan
esimerkiksi istua kokouksessa tekemättä
mitään. Vaikka useimmat eivät tietenkään kirjaimellisesti sairastu tällaisissa kokouksissa,
he kuitenkin kokevat kokousten vievän heiltä energiaa, jota he voisivat paremminkin käyttää opetukseen.
Näin ei pitäisi
tapahtua. Rudolf Steiner halusi aivan päinvastaista.
Yhteisjohtamisen piti antaa opettajille energiaa.
Monet muutkin koulun
ongelmat johtuvat ylläolevasta vastuunoton puuttumisesta, eikä ole järkevää yrittää parantaa pelkkiä
oireita alkuperäisen syyn sijaan. Jokaiselle opettajalle tulisi antaa
vastuullisuutta ja osaamista myös johtamiseen liittyvissä asioissa. Tätä
Steiner halusi, eikä olisi hyväksynyt järjestelmää joka vähentää
vastuullisuutta.
Tätä ei tule väärinymmärtää. En yritä
vastustaa steinerkoulujen yhteisjohtajuuden ideaa, vaan yritän tuoda esille
kuinka tärkeää yksilölle on antaa mahdollisuus kehittyä ja ottaa täysi vastuu kaikesta koulun toimintaan liittyvästä, myös
johtamisesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti